سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ۰۷:۵۶

اخبار

تجهیز آزمایشگاه استاندارد آزمون‌های انواع لامپ فوق کم‌مصرف با حمایت صحا

تجهیز آزمایشگاه استاندارد آزمون‌های انواع لامپ فوق کم‌مصرف با حمایت صحا
یک گروه از پژوهشگران ایرانی با حمایت صحا به ‌منظور استفاده از کالای استاندارد، ایمن و با قیمت مناسب برای مصرف‌کننده، موفق به اجرایی و عملیاتی شدن طرح تجهیز آزمایشگاه استاندارد جدید آزمون‌های انواع لامپ فوق کم‌مصرف شدند.

به گزارش روابط عمومی صحا، فرخ فرامرزی، مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی فرا نور گستر جنوب گفت: با توجه به جدید شدن استاندارد ملی آزمون لامپ فوق کم‌مصرف به شماره Isiri 20422 و اجباری شدن آن در کشور و نیاز آزمایشگاه‌های روشنایی کارخانه‌های تولیدی در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، تجهیز دستگاه‌های آزمایشگاه و واحد تولیدی در رأس نیازها و اجرای طرح تجهیز دستگاه‌های آزمایشگاه و واحد تولیدی در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

وی به مشخصه‌های فنی این طرح اشاره کرد و گفت: تولید لامپ‌های فوق کم‌مصرف تأثیر مستقیمی بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های آن و افزایش بهره‌وری انرژی دارد. با تجهیز آزمایشگاه شرکت مذکور قابلیت آزمون کامل چراغ‌های فوق کم‌مصرف (LED)، طبق استانداردهای شماره 5920، 62642، 7341،62612، 14434،62560 و آزمون کلیدهای مینیاتوری را خواهد داشت.

به گفته وی، استفاده از کالای استاندارد، ایمن و با قیمت مناسب برای مصرف‌کننده، مشارکت با واردکنندگان و سایر تولیدکنندگان درزمینه آزمون از هدف‌های اصلی اجرای این طرح است.

وی درباره تجهیزهای موردنیاز این طرح گفت: یکی از تجهیزهای این طرح دستگاه تست گشتاور است. این دستگاه برای آزمون ایمنی سرپیچ کاربرد دارد. توسط این دستگاه به هر نوع سر پیچ، نیروی گشتاور مخصوص به خود اعمال می‌شود. پس از اعمال نیرو نباید بیش از ۱۰ درجه تغییر جهت پیدا کند. گشتاور خمشی باید به‌وسیله اندازه‌گیری وزن لامپ (به‌وسیله ترازو) در حالتی باشد که رأس حباب لامپ به‌صورت افقی نگه‌داشته شده و ضرب این نیرو در فاصله بین رأس حباب و خط محوری تعیین شود. خط محوری آن نیز باید در انتهای پایینی قسمت استوانه‌ای قرار بگیرد؛ ساختمان لامپ باید در مقابل کشش محوری و گشتاور خمشی (از خارج وارد می‌شود)، ایستادگی کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از تجهیزهای دیگر این طرح، دستگاه استقامت الکتریکی است. المان‌های استفاده‌شده در این دستگاه، نمایشگر دیجیتال ولتاژ AC، نمایشگر دیجیتال جریان AC، ولوم تنظیم ولتاژ، کلید انتخاب حالت دستی و اتومات، شاسی کاردستی و اتومات، درگاه خروجی‌های ولتاژ، تایمر، بیزر و کلیدهای گردان است. استاندارد آزمونه نیز باید به مدت یک دقیقه تحت ولتاژ ۴۰۰۰ ولت بدون هیچ آرکی قرار گیرد و قسمت‌های برق‌دار لامپ و قسمت‌های در دسترس لامپ هم باید ولتاژ آزمون را برای یک دقیقه با ولتاژ AC تحمل کنند؛ هیچ‌گونه تخلیه الکتریکی غیرعادی یا شکست الکتریکی نباید رخ دهد.

فرامرزی اظهار کرد: یکی دیگر از تجهیزهای این طرح، دستگاه ایجینگ تست است. این دستگاه برای تست اولیه لامپ‌های فوق کم‌مصرف و کم‌مصرف مورداستفاده قرار می‌گیرد. تحت ولتاژ 230v برای لامپ‌هایی با سرپیچ‌های E14-E27-E40 به کار می‌رود.

وی یادآور شد: این دستگاه دارای ابعاد ۱۲۰۰۰،۱۰۰۰ و ۱۳۰۰ میلی‌متر است و با جریان ۳ آمپر و ولتاژ ۲۲۰ ولت کار می‌کند. هر لامپ نیز پس از تولید روی این دستگاه به مدت ۴۰ دقیقه قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت صنایع روشنایی فرا نور گستر جنوب گفت: هم‌اکنون این طرح از مرحله تدوین استاندارد و آموزش کارشناسان عبور کرده و گواهینامه استاندارد ملی ایران برای آن محصول دریافت شده است.

وی بیان کرد: این تجهیزات آزمایشگاهی باعث هم‌سطح شدن سطح علمی و آزمایشگاهی با کشورهای اروپایی و پیشرفته می‌شود و در ایران جزو چهارمین آزمایشگاه واحد تولیدی تجهیزشده درزمینه این استاندارد است.

به گفته وی، این دستگاه‌ها در آزمایشگاه‌های مختلف برق و الکترونیک کاربرد دارد و درزمینه آزمون مشخصه‌های ایمنی، عملکردی و مصرف انرژی است.

وی به مشکل‌های اجرایی چنین طرحی اشاره کرد و گفت: اولین و عمده‌ترین مشکل، هزینه خرید دستگاه‌های تولید ملی است. این امر به نوبه خود باعث مازاد شدن هزینه‌های گمرکی دستگاه‌های وارداتی می‌شود. هزینه آموزش کارشناسان فنی برای ارتقا دانش متخصصان جوان ایرانی از دیگر هزینه‌ها است. این مشکل‌ها با حمایت‌های دولتی حل‌شدنی است.

وی به نقش صحا در پیشبرد اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: تسهیلات این صندوق، خرید محصول‌های آزمایشگاهی تجهیز را سهل کرده و باعث به‌روز شدن تکنولوژی و جا نماندن از علم روز دنیا شده است. حمایت صندوق از این طرح باعث شد روند اجرای این طرح تسریع یابد. امیدواریم حمایت صحارا نسبت به دیگر طرح‌هایمان نیز داشته باشیم و با کمک و حمایت آن بتوانیم باعث ایجاد اشتغال در کشور، ارتقای کیفیت محصول‌های ایرانی و مانع ورود محصول‌های نامرغوب خارجی شویم.
۸ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۱۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید