جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۴۷

اخبار

دکتر منطقی: صنایع الکترونیک جایگاه ممتازی در میان صنایع پیشرفته دارد

دکتر منطقی:  صنایع الکترونیک جایگاه ممتازی در میان صنایع پیشرفته دارد
عضو هیات عامل ایدرو گفت : صنایع الکترونیک ، نقش و جایگاه ممتازی در بین صنایع پیشرفته دارد تا جایی که برخی کشورها برای تقویت این بخش از صنعت، وزارتخانه ایجاد کردند.

به گزارش روابط عمومی صحا، دکتر منطقی رئیس انجمن مدیریت فناوری ایران در افتتاحیه اجلاس فعالان صنایع الکترونیک که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت در پژوهشگاه نیرو برگزار شد، با طرح این سئوال که چرا صنایع الکترونیک در ایران جزء صنایع اولویت دار نیست؟ افزود : چینی ها در دهه 90 وزارت الکترونیک ایجاد کردند که اگرچه بعدا در وزارتخانه دیگری ادغام شد ولی برای شروع کار خوب بود و ما امروز می بینیم که چینی ها در " ITC" از بازیگران اصلی در دنیا هستند.

وی گفت : یکی از مولفه های اصلی که قبل از انقلاب به ویژه در برنامه ششم آن دوران توصیه شده بود ولی اجرا نشد صنایع الکترونیک بود، بحثی که مطرح بود اینکه نفت پایان پذیر است و آنها روی 2 جایگزین  صنایع پیشرفته شامل صنایع الکترونیک و صنایع هوایی فکر کرده بودند .

منطقی افزود : بخش الکترونیک در تمام پروژه های کلیدی آن زمان بویژه پروژه های نظامی خیلی پر رنگ بود و به این نتیجه رسیده بودند که به لحاظ فرهنگی و صنعتی شیراز می تواند بهترین مکان باشد اما بعد از انقلاب توجه به صنایع الکترونیک و صنایع هوایی خیلی کم شد و بر عکس مجموعه مکانیکی توسعه زیادی پیدا کرد.

وی با بیان اینکه امروز ما نیروی انسانی متخصص خوبی داریم، گفت: در سال 93 رئیس دانشگاه صنعتی شریف گزارش می داد که 92 نفر از 100 نفر اول کنکور ریاضی-فیزیک دانشگاه شریف را انتخاب کردند و70 نفر از 92 نفر وارد رشته برق شدند، این آمار نشان دهنده این است که بهترین های دانش آموزان همیشه این رشته ها را انتخاب می کنند.

وی گفت : اگر به آموزش در این دانشگاه‌ها نگاه کنیم هر چند یک عقب افتادگی‌هایی داریم اما می توان ادعا کرد که یکی از به روزترین‌ها آموزش های الکترونیک را دارا هستیم و استادان و فارغ التحصیلانی که از خارج برگشته اند با اختلافی اندک دانش روز را در اختیار دانشجویان قرار می دهند.

منطقی افزود: بیشترین مهاجرت هم در این رشته افاق می افتد و زمانی که درس می خواندیم از 20 نفر دانشجو در دانشگاه صنعتی شریف 6 نفر در ایران ماندند و بقیه مهاجرت کردند و در حوزه های تخصصی خودشان شروع به کار کردند.

وی با بیان اینکه در بخش نیروی انسانی نیروهای ممتازی در الکترونیک داریم، گفت : اگر به طراحی نگاه کنیم در بین رشته های مختلف بخش الکترونیک ساده ترین جایی است که می توانیم به طراحی برسیم ، غیر ممکن است کسانی که در الکترونیک کار می کنند در دوران تحصیل یک یا دو محصول ساده یا پیچیده را طراحی نکرده باشند.

منطقی افزود : ما بعد از انقلاب در مهندسی معکوس ، به خصوص در بخش‌های دفاعی خیلی کار کردیم ، اولین بخشی که مهندسی معکوس و طراحی آن زودتر از زیرمجموعه های دیگر جواب داد مربوط به صنایع الکترونیک بود که نشان می دهد واقعا ما توانمندی فوق العاده زیادی داریم .

وی گفت : در همین جمع شرکت هایی هستند که با آنها کار طراحی کرده‌ایم که از نظر فناوری و محصولی که عرضه می کنند واقعا می توانند جزء 10 شرکت اول دنیا باشند ولی دو نکته کوچک دارند یکی اینکه با بازاریابی مدرن آشنا نیستند و دیگر اینکه در کسب و کار نیازمند حمایت‌های دولتی هستند تا در عرصه رقابت خودشان را مطرح کنند .

منطقی افزود : در مورد طراحی در صنایع الکترونیک بالاتر از دیگر رشته ها هستیم و هرجا که وارد شدیم موفق بودیم، تجهیزات ازمایشگاهی این رشته نسبت به سایر رشته ها ارزانتر و سهل الوصول تر است.

وی گفت : به طور نسبی تجهیزات آزمایشگاهی در سطح کشور وجود دارد و برای کامل کردن آن به هزینه کمتری نسبت به رشته های دیگر نیاز است ضمن اینکه در زیرساخت های صنعتی هزینه ها پایین تر است و مجموعه هایی که ورود پیدا کردند موفق شدند.

منطقی با طرح این سئوال که چرا به رغم همه این مزیت ها صنعت الکترونیک مورد توجه قرار نگرفت و برای اینکه مورد توجه قرار گیرد باید چه باید کرد؟ افزود: درمورد تجهیزات ارتباطی تا ابتدای انقلاب 40 تا 60 درصد زیرساخت ها را تامین می کردیم ولی در دهه بعد به صفر رسید که البته علت آن رشد سریع تکنولوژی در این حوزه بود و چون صنایع ما نتوانستند با جهان همراه شوند و اساسا چنین چیزی در دستور کار انها قرار نداشت از گردونه خارج شدند .

وی گفت : در بخش صنعت ، معدن و تجارت چندین استراتژی نوشتند که در هیچکدام از استراتژی ها ، الکترونیک به عنوان حوزه ای که می خواهیم رقابت پذیر شویم مطرح نشد یا کمرنگ بوده است.

منطقی افزود : بخش های دفاعی جایی بود که به الکترونیک توجه خوبی کرد البته بخش های دفاعی محدودیت های خاص خود را دارند، آنها با مجموعه های جهانی نمی توانند ارتباط برقرار کنند و با مجموعه های بیرونی هم یا سخت ارتباط برقرار می کنند یا ارتباط گذرایی دارند.

وی گفت : برای اینکه در صنایع پیشرفته رشد کنیم حتما باید چند حوزه یا چند صنعت بزرگ ملی را در این حوزه تعریف کنیم و باتوجه به اینکه تحول فناوری در این حوزه زیاد است احتمالا نتوانیم سرعت مان را با دنیا هماهنگ کنیم و بخواهیم با مجموعه های بین المللی مشارکت داشته باشیم.

منطقی افزود : در سطح سیاستگذاری باید حتما دقیق و روشن در وزارت صنعت ، معدن و تجارت و وزارت ارتباطات نقشه راه داشته باشیم ، البته توجه وزارت صنعت به حوزه الکترونیک جلب شده است و این تحول شروع شده و باید تداوم داشته باشد و به آن سرعت دهیم .

وی با بیان اینکه اکنون بخش الکترونیک زیر نظر یکی از معاونت های وزارت صنعت ، معدن و تجارت قرار دارد ، گفت : اگر وزارتخانه درست نمی کنیم حداقل یکی از معاونت ها یا یکی از قائم مقام های وزارتخانه الکترونیک باشد ، در وزارت صنعت ، معدن و تجارت همه معاونان بدون استثناء یا ساختمانی بودند یا صنایعی بودند یا مکانیک . هیچگاه عرصه ای وجود نداشت که یک الکترونیکی به سطح بالا بیاید و در سیاستگذاری وارد شود ، کسی که به دانش یک حوزه توجه دارد می تواند سیاست را فرموله کند و اگر چنین نباشد به صورت عادی با آن برخورد می کند و نتیجه خاصی نخواهد داشت .

منطقی افزود : در الکترونیک خودرو می توانیم توانمندی خوبی داشته باشیم ، هنگامی که در ایران خودرو بودم پژوهشگاه الکترونیک را با دانشگاه تهران بصورت یک موسسه ایجاد کردیم و کاملا انتفاعی بود و در همان مدت کوتاه خیلی از مجموعه هایی که در خودرو بودند آمدند مدل سازی کردند.

وی گفت : یکی از مزیت های ما در کشور این است که می توانیم برای صنایع "های تک" دنیا مراکز تحقیقاتی خوبی در سطح ملی داشته باشیم که هم به خودمان هم به آنها کمک کنیم و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باید توجه خود را روی فناوری هایی متمرکز کند که تا سال 2030 وارد بازار می شوند و ما باید فاصله دانشی خود را با دنیا کم کنیم .

منطقی با بیان اینکه توانمندی در کشور وجود دارد ولی ما متناسب با سیاستگذاری دنیا عمل نکردیم افزود : می توان 1 تا 2 درصد از رشد اقتصادی را تا 1404 به این حوزه اختصاص داد.

۲۴ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۷:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید