پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۳۰

اخبار

معاون وزیر صمت: باید از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید خودروهای آینده استفاده شود

معاون وزیر صمت: باید از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید خودروهای آینده استفاده شود
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروهای آینده همه بر مبنای دانش و فناوری روز بوده و وقتی سخن از دانش به میان می‌آید، حضور شرکت‌های دانش بنیان پررنگ تر می‌شود که در این مسیر نیاز است از توان شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا (استارتاپ‌ها) در مسیر ایجاد فناوری استفاده بیشتر و بهینه تری شود.

به گزارش روابط عمومی صحا، منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در مسیر تولید خودروهای آینده، گام‌های زیادی در کشور برداشته شده است که امیدواریم با همکاری مشترک تمامی بازیگران صنعت خودرو و شرکت‌های دانش بنیان، بیش از پیش به اهداف ترسیم شده نزدیک شویم.

 وی با بیان این مطلب در دومین نشست رویداد فناورانه خودروهای آینده در محل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا افزود: در چند سال آینده باید با خودروهای قدیمی خداحافظی کنیم و خودروهای جدید متناسب با نیاز و مزیت کشور تولید و روانه بازار شود.

وی با اشاره به این‌که در چند سال گذشته، بحث نیاز و توجه ویژه به خودروهای آینده از طرف متخصصان صنعت خودرو عنوان شده بود که در مسیر تهیه قوانین و آیین نامه‌ها قرار گرفت، اضافه کرد: این خودروها در حال حاضر با همت شرکت‌های داخلی و دانش بنیان به مرحله طراحی و نمونه سازی رسیده است و باید سرمایه گذاری لازم در این بستر برای تولید تجاری آن‌ها صورت پذیرد.
 
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خودروهای آینده همه بر مبنای دانش و فناوری روز بوده و وقتی سخن از دانش به میان می‌آید، حضور شرکت‌های دانش بنیان پررنگ تر می‌شود که در این مسیر نیاز است از توان شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا (استارتاپ‌ها) در مسیر ایجاد فناوری استفاده بیشتر و بهینه تری شود.
 
منطقی تصریح کرد: دانشگاه‌های مطرح کشور در ایجاد فناوری‌های جدید نقش بسیار پررنگی دارند و بخش عمده‌ای از توسعه فناوری‌های خودروهای جدید توسط آن‌ها صورت می‌گیرد.
 
وی با تأکید بر این‌که ساخت خودروهای آینده با مونتاژ کاری متفاوت است، خاطرنشان کرد: نیاز است ابتدا از طراحی شروع شود که با این کار علاوه بر این‌که وابسته به خارج نمی‌شویم، با تقویت انجمن قطعه سازی کشور، شرایط تولید قطعات خودروهای آینده فراهم خواهد شد.
 
دومین نشست رویداد فناورانه خودروهای آینده با هدف بهره گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان در ارتقاء صنعت خودرو، نفوذ فناوری و توان علمی، تخصصی و فنی نخبگان و محققان دانشگاه‌های برتر کشور در حوزه‌های "خودروهای برقی و هیبریدی"، "خودروهای متصل" و "زیرساخت‌ها و تجهیزات تست و آزمون" برگزار ‌شده است.
 
طراحی و ساخت خودروهای برقی و هیبریدی ارزان قیمت، قطعات و ماژول‌های خودروهای برقی و هیبریدی و سیستم‌های پیشرفته کمک راننده (ADAS)، توسعه فناوری‌های خودروهای متصل و اجزاء و زیرساخت‌های مرتبط با آن، طراحی و ساخت تجهیزات تست و آزمون انواع خودرو و ایستگاه‌های شارژ خودروها و موتورسیکلت‌های برقی (سواپ و ثابت)، از جمله محورهای تخصصی این نشست بود.
 
دومین نشست رویداد فناورانه خودروهای آینده توسط معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و توانمند صنعت خودرو در روزهای 25 و 26 مهر در محل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا برپا شد.
 
در آیین گشایش این نشست تخصصی که با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، مدیران عامل شرکت‌های خودروساز و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد، 4 تفاهم نامه همکاری در زمینه خودروهای برقی و هیبریدی، زیرساخت، روش‌های تست و آزمون و خودروهای متصل امضاء شد.
 
"راه اندازی مرکز ملی توسعه فناورانه انرژی لیتیومی"، "ایجاد مرکز مشترک نوآوری و صنایع پیشرفته خودرویی"، "ارتقاء سطح فناوری پروژه‌های خودروی متصل" و "توسعه زیرساخت‌ها، مراکز تست و آزمون خودرو"، چهار تفاهم نامه‌ای بودند که در این نشست، مابین ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پژوهشگاه مواد و انرژی، مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا، شرکت سرمایه گذاری و توسعه راهبردی راز (رایزکو)، شرکت ایرانسل، شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه‌های خودرو (ایتراک) و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران امضاء و مبادله شدند.
 
همچنین در این مراسم از خودروی شاهین با فناوری خودروی متصل که با همکاری مشترک مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و شرکت ایرانسل تولید شده است، رونمایی شد.
 
رونمایی از دو کتاب که به منظور بسط نتایج مطالعات انجام شده در دانشگاه و نخبگان جامعه در حوزه خودروهای با فناوری پیشرفته، توسط ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین شده است، از دیگر برنامه‌های دومین نشست رویداد فناورانه خودروهای آینده در محل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا بود.

انتهای پیام/

۱ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۴۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید