پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۷:۵۵

اخبار

موافقت هیات وزیران با توسعه بازار تولید برق پاک از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان

موافقت هیات وزیران با توسعه بازار تولید برق پاک از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان
هیات وزیران در راستای تکلیف قانونی مندرج در ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش‌بنیان مبنی بر توسعه صنایع دانش‌بنیان با انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه بازار تولید برق پاک از طریق شرکت‌های دانش بنیان، آیین‌نامه اجرایی مربوط به آن را تصویب کرد.

به گزارش روابط عمومی صحا، هیات وزیران در راستای تکلیف قانونی مندرج در ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش‌بنیان مبنی بر توسعه صنایع دانش‌بنیان با انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه بازار تولید برق پاک از طریق شرکت‌های دانش بنیان، آیین‌نامه اجرایی مربوط به آن را تصویب کرد.
به موجب آیین نامه مذکور، واحدهای صنعتی با قدرت مصرفی بیشتر از یک مگاوات که مشمول ماده (۱۶) قانون جهش تولید دانش‌بنیان هستند، موظفند سالانه معادل درصد مندرج در ماده قانونی یاد شده از برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین نمایند و وزارت نیرو نیز موظف به اطلاع‌رسانی به واحدهای صنعتی مشمول در خصوص احداث و تامین برق از نیروگاه های تجدیدپذیر مطابق درصدهای ذکر شده در قانون است.
همچنین براساس آیین نامه یاد شده، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق موظف است ماهانه تعرفه تجدیدپذیر را بر مبنای متوسط دو ماهه آخرین صورتحساب‌های تأیید شده سرمایه‌گذاران محاسبه و به توانیر اعلام نماید. شرکت توانیر نیز موظف است در هر دوره میزان برق تجدیدپذیر تولیدی در نیروگاه‌های تجدیدپذیر متعلق به واحدهای صنعتی مشمول را قرائت و از برق مصرفی مشمول کسر نماید و در صورت کسری تولید برق تجدیدپذیر، مابه‌التفاوت را با تعرفه تجدیدپذیر، محاسبه و در قبوض برق واحدهای صنعتی در ردیف جداگانه لحاظ نماید. در صورتی که تولید برق تجدیدپذیر بیشتر از برق مصرفی مشمول باشد، واحد صنعتی مشمول مجاز است که درخصوص مازاد برق تولید شده به یکی از روش‌های مندرج در آیین نامه منتفع گردد.
در همین راستا، کارگروهی نیز با عنوان «کارگروه توسعه دانش بنیان صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر» با هدف نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه و تعیین شرایط اعطای تسهیلات به طرح‌های توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر کوچک مقیاس تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه: http://www.airdfh.ir/u/12G

۲۶ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید