جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۵۰

اخبار

استفاده از پوسته میگو برای افزایش استحکام سیمان توسط یک محقق ایرانی

استفاده از پوسته میگو برای افزایش استحکام سیمان توسط یک محقق ایرانی
دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن و آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام به رهبری پروفسور سمیه نصیری، با استخراج ترکیبی به نام کیتین از پوسته میگو که ماده‌ای دور ریختنی است کار خود را آغاز کردند.

به گزارش روابط عمومی صحا، تولید سیمان یکی از منابع مهم انتشار کربن در جهان است، بنابراین هرچه کمتر از آن استفاده شود، بهتر است. با این حال اکنون مطالعه‌ای جدید می‌تواند به بهبود این موضوع کمک کند، براساس این مطالعه سیمان را می‌توان با افزودن مواد به دست آمده از پوسته‌های ضایعات میگو بسیار مستحکم‌تر کرد.

دانشمندان دانشگاه ایالتی واشنگتن و آزمایشگاه ملی شمال غرب اقیانوس آرام به رهبری پروفسور سمیه نصیری، با استخراج ترکیبی به نام کیتین از پوسته میگو که ماده‌ای دور ریختنی است کار خود را آغاز کردند.

کیتین دومین پلیمر زیستی طبیعی و فراوان جهان(بعد از سلولز) است و در پوسته سخت پوستان مختلف یافت می‌شود. از این ماده، اخیراً در تولید بسته‌بندی مواد غذایی قابل تجزیه، نانوذرات کشنده پشه و پوشش ضد باکتری استفاده شده است.

در این مطالعه جدید، محققان نانو بلورهای کیتین و نانوالیافی به دست آوردند که هر یک از آنها حدود یک هزارم عرض موی انسان بود. وقتی آنها با درصد وزنی ۰.۰۵ به خمیر سیمان معمولی اضافه شدند، سیمان پس از سخت شدن در هنگام خم شدن تا ۴۰ درصد و هنگام فشرده شدن تا ۱۲ درصد مستحکم‌تر بود. علاوه بر آن، این سیمان در مقایسه با سیمان معمولی، حدود یک ساعت بیشتر طول کشید تا خشک شود.

این موضوع در واقع در برخی موارد مطلوب است. برای مثال در زمانی‌هایی که سیمان مرطوب و از پیش مخلوط شده در فواصل زمانی طولانی به محل‌های ساخت و ساز منتقل می‌شود.

هنوز تحقیقات بیشتری باید انجام شود به ویژه اینکه دانشمندان می‌خواهند ببینند که سیمان چگونه بر عملکرد سیمان مورد استفاده تأثیر می‌گذارد. در نهایت، امید می‌رود که با قوی‌تر کردن سیمان، بتوان مصرف آن را کاهش داد و انتشار کربن صنعتی را کم کرد.

سمیه نصیری مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی عمران از دانشگاه تبریز و کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه تهران در رشته مکانیک خاک و مهندسی پی دریافت کرده است. او تحصیلات خود را در مقطع دکتری در رشته مهندسی ژئوتکنیک در دانشگاه پیتسبورگ(Pittsburgh) ادامه داد. نصیری اکنون در دانشگاه کالیفرنیا دیویس مشغول به کار است.

مقاله‌ای در مورد این مطالعه به تازگی در مجله "Cement and Concrete Composites" منتشر شده است.

انتهای پیام/

۱۴ اَمرداد ۱۴۰۱ ۱۳:۵۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید