جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۱۲

اخبار

مهندس وطن‌دوست خبر داد

توانمندی شرکت‌های داخلی در تولید کولرهای آبی بسیار کم‌مصرف

توانمندی شرکت‌های داخلی در تولید کولرهای آبی بسیار کم‌مصرف
مدیر فنی و اعتباری و عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با اشاره به توانمندی شرکت‌های دانش بنیان در تولید موتورهای کم مصرف مغناطیس دائم با برچسب انرژی A، به سیاست‌های حمایتی صحا از این پروژه‌ها اشاره و اعلام کرد که پرداخت اولین تسهیلات به یکی از شرکت‌های دانش بنیان برای استارت این پروژه ملی تصویب شده است.

به گزارش روابط عمومی صحا، حمید وطن‌دوست مدیر فنی و اعتباری و عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور، بهترین راه حل مدیریت انرژی بدون ایجاد محدودیت برای مصرف کنندگان، بدون قطعی برق و بدون نیاز به سرمایه گذاری در مگاپروژه‌ها برای تاسیس و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق، تولید محصولاتی است که علاوه بر حفظ راندمان خود به شدت مصرف برق را کاهش می دهند، گفت: طبق اعلام مبادی رسمی، هزینه راه اندازی یک نیروگاه گازی بالای 100 مگاوات به ازای هر مگاوات 500 هزار دلار و زیر 100 مگاوات از 250 تا 400 هزار دلار است و در یک حساب و کتاب ساده، برای تامین 1000 مگاوات برق به 500 میلیون دلار سرمایه گذاری ثابت نیاز است که به این مبلغ هزینه های تامین سوخت، افت انرژی ، سیستم انتقال قدرت و ... را هم باید اضافه کرد.

وی افزود: اگر بخواهیم نیروگاه خورشیدی راه‌اندازی کنیم، هزینه هر کیلووات 23 میلیون تومان و برای یک نیروگاه 1 مگاواتی سرمایه گذاری معادل 23 میلیارد تومان لازم است که این پروژه نیز هزینه های جانبی خود را دارد.

کاهش مصرف با تکیه بر تکنولوژی های جدید؛ بهترین راه مدیریت کمبود انرژی

وطن دوست با اشاره به هزینه‌های فوق پیشنهاد داد بهترین راه حل مدیریت کمبود انرژی در کشور کاهش مصرف با تکیه بر تکنولوژی های جدید و دانش فنی مربوطه می باشد.

وی با اشاره به مصرف بالای کولرهای آبی در کشور گفت: در پهنه گسترده کشور بیش از 20 میلیون عدد کولر آبی خانگی وجود دارد و هر ساله 800 هزار عدد در کشور تولید می‌شود که در این کولرها از موتورهای القایی تک فاز استفاده شده که مصرف هر کدام به طور میانگین 500 وات هستند و با توجه به ضریب توزیع توانی آنها و همچنین ضریب بازدهی نیروگاهها و تلفات شبکه توزیع و انتقال، کولرها در حال حاضر دیماندی بالغ بر 10،000 مگاوات بر شبکه در ساعت های پیک تحمیل می کنند که با بکارگیری فناوری های جدید و کاهش میانگین توان مصرفی به 247 وات، 5060 مگاوات دیماند کاهش یافته و دیماند مصرف انرژی برق حداقل به 4940 مگا وات تقلیل خواهد یافت.

وی با اشاره به توانمندی شرکت های دانش بنیان در تولید موتورهای کم مصرف مغناطیس دائم (PMSM) با برچسب انرژی A ، به سیاست های حمایتی صندوق صحا از این پروژه ها اشاره و اعلام کرد که پرداخت اولین تسهیلات به یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در خراسان رضوی برای استارت این پروژه ملی تصویب شده و در طی مراحل پایانی پرداخت است.

عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته افزود: با عنایت به استاندارد 4910-2 مربوط به کولرهای آبی خانگی که در تاریخ  25/04/1401 پس از بیش از 10 سال مورد بازنگری مجدد قرار گرفت، رتبه های G، F،E از برچسب انرژی کولرهای آبی حذف و سه رتبه A، A++، A+++ به بالای رده های برچسب انرژی اضافه شده است و با اجرایی شدن این استاندارد جدید برچسب‌های انرژی کولرهای آبی، تولید این دستگاه صرفاً با الکتروموتورهای پربازده و کم مصرف امکان پذیر و برآورده می شود.

وطن دوست بیان داشت: اگرچه راه اندازی خط تولید این موتورها نیازمند نگاه ملی و فرادستگاهی هست؛ اما صندوق صحا افتخار دارد که در راستای این امر مهم قدم اول را برداشته و امید است سایر دستگاه ها نیز برای تحقق این امر مساعدت و یاری لازم را بعمل آورند.

تعرفه واردات موتورهای کولر آبی افزایش یابد

وی با اشاره به توانمندی شرکت های داخلی در تولید این محصولات، درخواست خود را اینگونه تکمیل نمود که برای تقویت تولید داخل، تعرفه واردات این موتورها افزایش یابد تا قدرت رقابت از تولید کنندگان داخلی گرفته نشود.

وطن دوست با اشاره به ویژگی های این موتورها در مصرف 247 وات، امکان تولید تمام اجزاء آن در کشور یادآور شد: تنها با جایگزینی موتورهای القایی تک فاز در کولرهای آبی با موتورهای مغناطیس دائم در مصرف بیش از 5060 مگاوات برق سالیانه صرفه‌جویی می‌شود.

عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته تاکید کرد: اگر دولت بتواند سالیانه از جایگزینی یک میلیون دستگاه حمایت و همکاری نماید از ما به التفاوت مصرف انرژی  این رویداد سالیانه 2500 میلیون دلار صرفه جویی خواهد شد.

وی افزود:  اگر هزینه راه اندازی یک نیروگاه 1000 مگاواتی را 500 میلیون دلار تخمین بزنیم و هزینه تولید یک میلیون دستگاه از این موتورها را  80 میلیون دلار برآورده کنیم این میزان صرفه جویی صورت گرفته معادل راه‌اندازی حدوداً 5 نیروگاه جدید 1000 مگاواتی است که این باعث می شود مصرف کنندگان با محدودیت های کمتری مواجه شوند.

عضو هیئت مدیره صندوق حمایت از صنایع پیشرفته در پایان تاکید کرد: بهترین دستاورد این کار ملی، گذشته از صرفه جویی مالی، بومی سازی این دانش فنی و توسعه آن با هدف صادرات به کشورهای نیازمند به انرژی خواهد بود.             

انتهای پیام/                                           

 

۱۰ اَمرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید