جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۴۷

اخبار

افزایش بهره‌وری مزارع با سامانه «ست پلت» دانشگاه شریف

افزایش بهره‌وری مزارع با سامانه «ست پلت» دانشگاه شریف
یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با طراحی سامانه‌ای با استفاده از پیشرفته‌ترین روش‌های سنجش از راه دور، اطلاعات زمین‌های کشاورزی کل کشور را پایش کرده و به کشاورزان ارائه می‌دهد.
به گزارش روابط عمومی صحا، جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف با نظارت هوشمند ماهواره‌ای مزارع و با استفاده از تصاویر ماهواره‌‌ای، مشکلات زمین‌های کشاورزی از قبیل کود، آب، سم را به کشاورز اطلاع داده و به اتخاذ تصمیم درست جهت افزایش بهره وری مزارع کمک شایانی می‌کنند.
 
علیرضا حاجی‌تبار مدیر شرکت ست پلت در خصوص طراحی این سامانه و ویژگی‌های آن گفت: سامانه ست پلت با ارائه اطلاعات ماهواره‌ای به کشاورزان، این امکان را به آنها می‌دهد از تغییرات و اتفاقاتی که در هر قسمتی از زمین افتاده باخبر شوند. به عنوان مثال، در کدام قسمت گیاهان آسیب دیده‌اند، یا نیازمند کود یا آب بیشتری هستند و در نهایت به کشاورزان کمک می‌کند که دوران داشت محصول خود را مدیریت کنند.
 
وی افزود: با توجه به اینکه نظارت و رسیدگی به زمین‌های با مساحت زیاد بسیار سخت و زمانبر است. کشاورز از طریق این سامانه می‌تواند اتفاقاتی که در مزرعه‌اش رخ می‌دهد را رصد و پایش کند و  با اتخاذ تصمیم درست، بهره وری مزرعه خود را افزایش دهد.
 
این سامانه از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. شاخص‌هایی چون؛ سبزینگی، محتوای آب، تنش‌های آب، کود، تغذیه گیاه و شاخص‌های سطح برگ خود گیاه، اطلاعات هواشناسی، سری‌های زمانی و... . تمامی این داده‌ها در اختیار کشاورز قرار داده می‌شود که بر اساس این سری‌های زمانی روند رشد گیاه را مشاهده کنند.
 
حاجی‌تبار یادآورد شد؛ پیش آگاهی و تشخیص آفات و بیماری‌های محصولاتی چون؛ گندم، کلزا، برنج، سیب و پسته از طریق این سامانه امکان پذیر است. همچنین تخمین عملکرد محصول و گزارش بهترین زمان برداشت از دیگر قابلیت‌های این سامانه است. در این سامانه میزان تولید محصول در هر زمین کشاورزی، تخمین زده می‌شود به این صورت که در اواخر دوره داشت و با نزدیک شدن به موعد برداشت محصول، شرکت تخمینی از مقدار محصول به کشاورز ارائه می‌دهد. در تخمین عملکرد محصول گندم با دقت 90 درصد، کشاورز  قبل از برداشت مطلع خواهد شد که در یک هکتار زمین چند کیلوگرم محصول برداشت خواهد کرد.
 
مدیر این شرکت دانش‌ بنیان خاطرنشان کرد؛ ست پلت بزرگترین همکار دولت در حوزه پایش ماهواره‌ای برای نظارت هوشمند مزارع است و هم‌اکنون ارگان‌هایی از قبیل؛ صندوق بیمه کشاورزی، پژوهشگاه فضایی ایران، کشت و صنعت‌های آستان قدس، کشت و صنعت‌های بنیاد مستضعفان، اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران، کشت و صنعت‌های اتکا و چندین کشت و صنعت خصوصی و... از خدمات این سامانه استفاده می‌کنند.
 
وی گفت: این سامانه نقش موثری در عدالت پرداخت‌های صندوق بیمه کشاورزی دارد. از طریق این سامانه خسارت‌هایی که در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد با کمک کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی مشخص می‌شود و دولت بر اساس این ارزیابی ماهواره‌ای خسارت‌ها را پرداخت می‌کند. پیش از این، اعلام خسارات تنها بر اساس ارزیابی و تخمین کارشناسان مشخص می‌شد که از دقت کافی برخوردار نبود.
 
حاجی‌تبار اذعان داشت؛ تخمین خسارات و پرداخت‌های بیمه‌ای برای محصول گندم انجام شده و تلاش می‌کنیم در پایان سال جاری این برآورد را برای دیگر محصولات نیز فراهم آوریم.
 
مدیرعامل شرکت ست پلت در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد؛ کشاورزی ماهواره‌ای از جمله فناوری‌های پیشرفته‌ای است که در بخش کشاورزی می‌تواند در بهبود میزان آب، کود و نهاده‌ها و نگهداری از محصولات نقش عمده‌ای داشته باشد و می‌تواند از مشکلات بعدی محصولات و بروز ضرر به کشاورزان جلوگیری کند. کشاورزان با ثبت‌نام در وب سایت  Satplat.com، نقشه‌هایی که به صورت متوسط هر ۶ روز یکبار از زمین‌ آنها تهیه شده و در پنل آنها قرار داده شده را دریافت می‌کنند، همچنین، می‌توانند از توصیه‌های ست ‌پلت استفاده کرده و در صورت نیاز به مشاوره بیشتر می‌توانند با مهندسان کشاورزی که در تیم ست پلت حضور دارند تماس گرفته و مشاوره‌های تخصصی‌تری بگیرند.
 
انتهای پیام/
۲۳ تیر ۱۴۰۱ ۱۷:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید