پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۵۶

اخبار

فناوری درخدمت توسعه صنعت گل محمدی

فناوری درخدمت توسعه صنعت گل محمدی
فعالیت یکی از کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار در زمینه گلاب و اسانس گل محمدی و سایر اسانس‌ها و عرقیات گیاهی منطقه کاشان و کشور باعث رشد و توسعه صنعت گل محمدی شده است.

به گزارش روابط عمومی صحا، انجام فعالیت‌های سالم، پویا و متناسب با شرایط اجتماعی، اقتصادی در صنعت گل محمدی بدون ایجاد هماهنگی بین کلیه متصدیان و به‌کارگیری دانش و فناوری‌های روز میسر نخواهد بود. در همین راستا کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار صنعت گل محمدی و گیاهان معطر برای انجام چنین رسالتی با حضور نمایندگان بخش‌های مختلف در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأسیس شده و فعالیت‌های خود را در کاشان آغاز کرده است.

این کانون در راستای به‌کارگیری دانش مراکز علمی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و ارتباط آن با صنعت و بازار در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شده تا به‌واسطه آن پیشرفت صنعت گل محمدی رقم بخورد.

افزایش همگرایی، هماهنگی و هم‌افزایی

موضوع فعالیت تخصصی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان معطر ایجاد هماهنگی و تعامل مؤثر در زمینه کاشت، داشت، برداشت، فناوری‌های تولید و فرآوری، تجارت داخلی و بین‌المللی گیاهان معطر کشور به‌ویژه گل محمدی با هدف تولید و تجارت محصولات نوین، متنوع و با کیفیت گیاهانی مانند گلاب، عرقیات گیاهی، عصاره، اسانس، کانکریت، ابسولوت است.

افزایش همگرایی، هماهنگی و هم‌افزایی بین عناصر تأثیرگذار و یا حوزه‌های فاقد متولی در شکل‌دهی و توسعه نظام ملی نوآوری و ارتقای تعامل میان نهادهای عرضه و تقاضای فناوری و شناسایی چالش‌ها، تدوین راهکارها و ارائه پیشنهاد برای رفع موانع توسعه صنعت و بازار با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان از اهداف این کانون است.

تقویت و توسعه تعاملات بین‌المللی

همچنین این کانون در نظر دارد با ایجاد مزیت رقابتی مبتنی بر فناوری و نوآوری در سطح بنگاه‌های تولیدی و خدماتی به بهبود فضای کسب‌وکار کشور کمک کند و تقویت و توسعه تعاملات بین‌المللی با نهادهای اقتصادی، صنعتی و فناوری سایر کشورها به‌منظور توسعه بازار و صنعت را دستور کار خود قرار بدهد.

این کانون در میز توسعه صادرات گلاب، انجمن گلاب و عرقیات گیاهی کاشان و اتحادیه صنف گلاب و عرقیات کاشان عضویت دارد و همچنین در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی و سنتی و دومین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی طب سنتی و طب جایگزین، داروهای گیاهی و گردشگری سلامت حضور داشته است.

افزایش راندمان اسانس گیری

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با کانون تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران به‌منظور حمایت از کالای ساخت ایران و فراهم کردن شرایط خرید از طریق تسهیلات لیزینگ تجهیزات و مواد آزمایشگاهی برای شرکت‌های حوزه گل محمدی و گیاهان معطر از دیگر اقدامات این کانون است.

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان معطر از دانش آموزان و دانشجویان در امر گلچینی، به‌منظور افزایش راندمان اسانس گیری و حفظ کیفیت گل استفاده کرده است. از دستاوردهای این کانون می‌توان به شناسایی و معرفی رقم کاشان 93 و یزد 94 گل محمدی، به‌عنوان بهترین واریته‌ها برای کشت، اتمام بازنگری استاندارد ملی گلاب و چاپ نسخه جدید، رایزنی و انتقال میز گلاب به کاشان به‌عنوان پایتخت گل و گلاب اشاره کرد.

برگزاری دوره‌های آموزشی

این کانون تدوین سند هواشناسی گل محمدی منطقه کاشان، ثبت اولیه نشان جغرافیایی گلاب کاشان – ایران، برگزاری اولین دوره انتخاب فعالان نمونه حوزه گل محمدی، پیش‌تولید فیلم قصه گل سرخ، ارزیابی اثر زمان برداشت گل محمدی بر روی کمیت و کیفیت اسانس آن و ارتباط و تعامل با تولیدکنندگان برجسته فرآورده‌های گل محمدی در سایر استان‌های کشور را نیز انجام داده است.

برگزاری دوره‌های آموزشی ازجمله فرآوری مواد مؤثره گیاهان دارویی، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه مسئولین فنی کارخانه‌های گلاب‌گیری، ارائه مشاوره‌های تخصصی در بخش کاشت، داشت و فرآوری گیاهان دارویی  ، همراهی و کمک به شرکت‌های تولیدکننده کودهای زیستی برای ایجاد پایلوت ، تولید فیلم‌های کوتاه آموزشی از کلاس‌ها و کارگاه‌های تجربه از دیگر فعالیت‌های این کانون است.

نحوه جذب منابع مالی کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گل محمدی و گیاهان معطر به‌وسیله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین همکاری با نهادها از جمله وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

۱۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۲۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید