پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۳:۰۰

اخبار

بتن هوشمند و پارچه‌ای؛ ابتکارات جدید محققان جهرمی‌ برای پیشیگیری از وقایعی مثل متروپل

بتن هوشمند و پارچه‌ای؛ ابتکارات جدید محققان جهرمی‌ برای پیشیگیری از وقایعی مثل متروپل
در طرح بتن هوشمند سنسورهایی مخصوص و طراحی شده‌اند که درون نقاط حساس و بحرانی سازه ساختمان نصب و دفن خواهند شد و جهت کنترل برخط تنش _ کرنش بتن از طریق اتصال به نرم افزار طراحی شده که با این طرح در لحظه می‌توان وضعیت مقاومتی سازه را برخط تشخیص و در صورت نیاز نسبت به مقاوم‌سازی یا حداقل تخلیه ساکنین و جلوگیری از حوادث تلخی همچون حادثه متروپل جلوگیری کرد.

به گزارش روابط عمومی صحا، مهندس محسن صحراییان از راه اندازی شرکت مادر تخصصی مرصوص این چنین گفت: پیرو منویات همیشگی رهبر حکیم انقلاب اسلامی مدظله العالی و با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته پیرامون حوزه عمران و به طور خاص بحث مسکن، قریب به یکسال با همکاری بی دریغ برخی مسئولان از جمله سرهنگ احمدی فرمانده ناحیه  و جناب کامرانپور مسئول  علمی پژوهشی و فناوری ناحیه مقاومت سپاه جهرم، بصورت رسمی شکل گرفته است.

 

صحرائیان با بیان میانگین سابقه فعالیت 15 ساله اعضا در اجرای انواع پروژه های کوچک و بزرگ دولتی و خصوصی (بالغ بر یکصد هزار متر مربع) و ادغام چند شرکت عمرانی، معماری و تاسیساتی تحت عنوان شرکت مادر تخصصی مرصوص (مدیران سازه مرصوص ثبت ۸۷۵) افزود: اجرای انواع پروژه های اداری و تجاری و مسکونی و اجرای چندین مورد جاده اصلی و فرعی و کانال های آب و آببند و حضور در پروژه های سدسازی و اجرای تاسیسات بیمارستان و... بعضا بصورت طرح و ساخت و یا صرفا در قالب مجری از جمله دلایلی است که این شرکت و مجموعه با اهدافی مشخص و مقدس، گرد هم آمده اند.

 

مدیر شرکت مادر تخصصی مرصوص تصریح کرد: شرکت در دو بخش "اجرا" و "آموزش و تحقیقات" تشکیل شده که؛ بخش اجرا شامل دو زیر مجموعه "پروژه های محرومیت زدایی، مسکن مقاوم و ارزان قیمت" و "ساخت و سازهای عمومی دولتی و خصوصی به صورت طرح و ساخت" می شود و در بخش آموزش و تحقیقات که فعالیت های آن به نوعی ذیل و تحت حمایت مرکز رشد بسیج سپاه جهرم است نیز با محوریت تحقیقات و نوآوری و البته ورود به برگزاری برخی دوره های آموزشی مهندسی، فعالیت خود را آغاز نموده است.

 

وی گفت: اولین پروژه اجرا شده ذیل این شرکت و در قالب پروژه ی محرومیت زدایی بسیج، مرکز دارالقرآن کوی شهید سحرخیز شهرستان است که بحمدالله زودتر از موعد مقرر و با رعایت اصول فنی ساخته و تحویل بسیج سازندگی شهرستان شد. همچنین توفیق ورود به عرصه خدمت رسانی تحت عنوان پروژه ۲۸۰ واحدی (طی دو سال) مسکن محرومین در سراسر شهرستان در قالب تفاهم نامه سه جانبه بسیج سازندگی ناحیه مقاومت سپاه جهرم ، کمیته امداد امام(ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با نگاهی جهادی و در قالب گروه مهندسی جهادی رضوان حاصل شد که با حضور سردار بوعلی فرماندهی محترم سپاه فجر استان، کلنگ عملیات اجرایی آن بر زمین زده شد و در گام اول با توجه به کشوری بودن طرح، 4 واحد هم اکنون در دست اجرا و برای گام دوم نیز 30 واحد در حال ابلاغ است که بحمدالله تا اینجا در ویدئو کنفرانس استانی اخیر، شهرستان جهرم در اجرای این طرح خدمترسانی، رتبه اول استان را کسب نموده است.

 

صحراییان بیان کرد: فعالیت های معمول این شرکت نیز همچون روال گذشته و در قالب بخش خصوصی در بخش اجرا ساری و جاری است، همچون ساخت و سازهای شخصی سطح شهر بصورت طرح و ساخت و البته با لحاظ تخفیف های ویژه در نظر گرفته شده برای گروه های هدف تعیین شده.

 

این مهندس بسیجی افزود: همچنین در همین مدت کوتاه و در بخش محرومیت زدایی و فعالیت های مستقل شرکت، توفیق ورود به ساخت پروژه هایی خیر ساز از جمله یک مجتمع مسکونی درون شهر و دو مدرسه سه و شش کلاسه در روستاهای تشک و سه چاه حاصل شده که در حال انجام مقدمات کار و تجهیز کارگاه هستیم.

 

وی با بیان این مطلب که تیم پژوهشی متشکل از هیئت مدیره و برخی اساتید دانشگاه و نخبگان علمی شهرستان و استان در کارنامه خود چندین اختراع ثبت شده دارند؛ از بخش آموزش و تحقیقات این مرکز گفت: با توجه به تاکیدات ویژه رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مبنی بر لزوم حرکت کشور بر مبنای علم نافع و دانش بنیان، در همان ابتدای امر، تحقیقات بر روی دو طرح پژوهشی پیشنهادی تحت دو عنوان "بتن هوشمند" و "بتن پارچه ای" آغاز گردید.

 

مهندس صحراییان پیرامون پروژه بتن هوشمند بیان کرد: در طرح بتن هوشمند با توجه به پیشرفت قابل قبولی که تاکنون داشتیم؛ امید آن میرود تا یک سال آینده به نتایج مطلوبی (و نه لزوما نتیجه نهایی) برسیم. سنسورهایی مخصوص و طراحی شده هستند که درون نقاط حساس و بحرانی سازه ساختمان نصب و دفن خواهند شد؛ جهت کنترل برخط تنش _ کرنش بتن از طریق اتصال به نرم افزار طراحی شده که ان شاءالله در صورت موفقیت، ما با این طرح در لحظه می توانیم؛ وضعیت مقاومتی سازه را برخط تشخیص و در صورت نیاز نسبت به مقاوم سازی یا حداقل تخلیه ساکنین و جلوگیری از حوادث تلخی همچون حادثه متروپل جلوگیری کنیم.

 

مهندس بسیجی افزود: تیم تحقیقاتی ما با توجه به بحث تحریم های ظالمانه استکبار جهانی، در موضوع بتن پارچه ای دست روی زانو گذاشت و اراده بر انجام عملیات مهندسی معکوس این محصول کاربردی و نوپا، کرد. در گام اول و با مشکلات بر سر راه و به کمک واسطه هایی، نمونه بتن پارچه ای را از انگلیس وارد کردیم؛ که در حال حاضر در مرحله بررسی ها، ساخت نمونه های اولیه و اقدامات آزمایشگاهی هستیم.

 

وی ادامه داد: بتن پارچه ای، سبک جدیدی از بتن . به صورت رولی است که ضخامت آن حداکثر 13 میلیمتر شامل یک رویه pvc، بتن خشک با ترکیباتی غیر از بتن معمولی و رویه دیگر از جنس نوعی پارچه صنعتی با بافت مخصوص خود است که در نهایت با پهن کردن رول بتن و کمی آبپاشی بر روی سطح، طی 24 ساعت به مقاومت 28 روزه خود می رسد که از جمله موارد کاربرد آن میتوان به احداث راه های دسترسی نظامی و غیرنظامی، برپایی سریع اردوگاه های اسکان موقت (به جای چادر و کانکس) در حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله، تثبیت ترانشه ها ، ساخت المان های (یا همان تزئینات) شهری و... اشاره کرد که تکنولوژی و تولید این محصول فعلا در انحصار کشور انگلستان است و طی همین مدت کوتاه استقبال خوبی از برخی کشورها از این بتن در جهت خرید آن شده که امیدواریم با توکل و توسل و کار تمیز علمی و گروهی و حمایت مسئولان امر ، خروجی این تحقیقات به ارتقاء خدمات مرتبط به لحاظ کیفیت، سرعت کار (در برخی موارد تا 10 برابر سریع تر) و صرفه جویی اقتصادی و در گام دوم ارز آوری برای کشور منجر شود.

 

مهندس صحراییان این خبر خوش را هم داد: خوشبختانه  این تحقیقات، بعد از ارائه پروپوزال و پس بررسی های اولیه داوری، طرح مورد تایید و استقبال قرار گرفت.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد: در همین راستا و طی سفر یک روزه و بازدید سردار دکتر رحیمی مسئول سازمان بسیج علمی کشور به جهرم (خرداد ۱۴۰۱) به همراه دیگر همراهان استانی و شهرستانی از دفتر شرکت و ارائه موضوع، مورد استقبال و حمایت ویژه قرار گرفت؛ و مقرر گردید پیرو جلسات گذشته با مسئولان دانشگاه آزاد و اندیشه جهرم، جهت استفاده از ظرفیت های علمی و آزمایشگاهی، و در صورت نیاز استفاده از امکانات آزمایشگاهی برخی مراکز علمی و دانشگاهی معتبر استان و کشور، و حتی الامکان برخی حمایت های مادی و معنوی، در مسیر اقدامات پژوهشی و رسیدن به نتیجه مطلوب اقدامات لازم صورت پذیرد.

 

مهندس بسیجی اذعان داشت: هم در بخش محرومیت زدایی و هم پژوهشی، نگاه مجموعه ما «از» دارد ولی «تا» ندارد. یعنی نگاهمان صرفا درون سازمانی نیست. ما به توجه به ظرفیت عظیم مجموعه نظام مهندسی و ارتباط و همکاری های چندین ساله با مجموعه بسیج اساتید، مهندسین و بسیج سازندگی شهرستان که همینجا جا دارد از حمایت های بی دریغ این بزرگواران تشکر صمیمانه داشته باشیم؛ جهت تشکیل این چنین مجموعه هایی اعلام آمادگی کردیم؛ تا در راستای اجرای انواع طرح های سازندگی و به طور خاص نهضت ملی مسکن بدون هیچ چشم داشت مالی از ظرفیت این مجموعه ها استفاده بهینه گردد.

 

مدیر شرکت مادر تخصصی مرصوص از انتظاراتش گفت: ضمن تشکر  قدردانی صمیمانه از حمایت های صورت گرفته تا به حال، توقع ما حمایت بیش از پیش عملی است. قطعا مشکلات فراوانی وجود دارد؛ اما به تعبیری از جمله معروف پدر موشکی ایران شهید تهرانی مقدم، هنر ما باید این باشد که از حداقل ها بیشترین خروجی و بهره برداری را داشته باشیم و امید است در دولت جدید با بدنه و نگاه انقلابی شاهد اقدامات جهادی، دلسوزانه، کارشناسی شده و به مراتب با شتاب بیشتر باشیم و رفت و آمدها و برخی معطلی های اداری که متاسفانه در برخی موارد از بزرگترین موانع انجام کار بوده، به حداقل ممکن برسد.. که بحمدالله شواهد حکایت از رفع گام به گام مشکلات کشور میکند.

 

وی بیان کرد: جا دارد؛ به لیست اصلی و فعلی اعضای هئیت مدیره، کادر مستقر و همکار و سرگروه های تیم پژوهشی همراه این شرکت، که بعضا از اساتید و هیئت علمی دانشگاه و بعضا از نخبگان علمی کشور هستند؛ هم اشاره ایی داشته باشیم: مهندس جمشید دریایی (کارشناس عمران)، مهندس رضا حکیم فرد (کارشناس ارشد معماری)، مهندس محمد علی عالی نسب (کارشناس ارشد معماری)، مهندس حسام الدین غضنفری (کارشناس عمران)، مهندس یوسف علی نژاد (کارشناس برق و الکترونیک)، مهندس محمد حسن عالی نسب (کارشناس عمران)، مهندس حسن غضنفری (کارشناس عمران، ارشد مدیریت پروژه)، خانم مهندس عارف (کارشناس معماری)، خانم مهندس صنیع (کارشناس معماری)، دکتر رهام رحیمی (مهندسی زلزله)، دکتر علی تدینی نژاد (مهندسی مکانیک، کنترل دینامیک) و خود بنده ( محسن صحرائیان، کارشناس عمران _ ارشد مدیریت پروژه).

 

حرف آخر مهندس محسن صحراییان: جای بسی شکر و افتخار است که در همین مدت کوتاه، توفیقی حاصل شده به همت و تلاش های شبانه روزی مجموعه اجرایی و پژوهشی شرکت و تیم های همراه و حمایت های بی دریغ برخی از مسئولان شهرستان و استان و کشور، علیرغم میل دشمنان و بدخواهان و در جهت پیشرفت و آبادانی هر چه بیشتر ایران اسلامی عزیز گامی هرچند کوتاه برداریم و ان شاءالله که در این مسیر پر فیض و بهجت و البته پر فراز و نشیب ، سرفراز و عاقبت بخیر باشیم.. میسازیم تا ساخته شویم برای ظهور.. ان شاءالله.

۱۸ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید