پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۲:۴۹

اخبار

نانوکیت رنگ سنجی محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ثبت اختراع شد

نانوکیت رنگ سنجی محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ثبت اختراع شد
کیت رنگ سنجی اختراعی عضو هیات ‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که برپایه نانوذرات طلا ساخته شده و امکان تشخیص دقیق و سریع کیفی و کمی یون نیتریت را فراهم می‌کند، در اداره ثبت اختراعات ایران ثبت شد.

ثبت اختراع «کیت رنگ سنجی برپایه نانوذرات طلا جهت تشخیص کیفی و کمی یون نیتریت» در اداره ثبت اختراعات ایران

به گزارش روابط عمومی صحا، دکتر فروغ قاسمی، عضو هیأت علمی بخش نانوتکنولوژی و مخترع این کیت اظهار کرد: نیتریت از جمله ترکیبات نیتروژنه است که علی‌رغم مفید بودن در سطوح کم در غلظتهای بالا، اثرات بسیار نامطلوبی بر محیط زیست، سلامت انسان و دیگر موجودات زنده دارد و از این رو، کنترل دقیق، سریع و در محل نیتریت، حائز اهمیت است. 

وی تصریح کرد: روش‌های آزمایشگاهی با وجود حساسیت بالا به دلیل گران بودن، زمانبر بودن و نیاز به اپراتور آموزش دیده، چندان رضایت بخش نیستند و بنابراین لازم است روش‌های ساده، کم هزینه، دارای حساسیت ذاتی بالا و با قابلیت پاسخ سریع و با کاربری آسان گسترش یابند.

به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با بیان این که روش‌های رنگ‌سنجی مبتنی بر نانوذرات پلاسمونیک به ویژه نانومیله‌های طلا به دلیل ویژگی های مطلوب شیمیایی و نوری نسبت به روش های دیگر  برتری دارند، خاطرنشان کرد:  حسگر طراحی شده در این اختراع بر اساس برهمکنش نانوحسگر پلاسمونی و نیتریت عمل می‌کند که به صورت تغییر رنگ و طیف، تشخیص کیفی و کمی یون نیتریت را میسر می‌کند. در این اختراع از نانوذرات طلا با ساختار میله‌ ای شکل به عنوان عنصر شناساگر و از اکسیداسیون نانوذرات به عنوان مکانیسم سنجش استفاده شده است. 

به گفته دکتر قاسمی، تشخیص کیفی بر اساس مشاهده گستره وسیعی از رنگ‌ها شامل قهوه ای، سبز، آبی، بنفش، صورتی و آبی است؛ بنابراین این امکان وجود دارد که با چشم غیرمسلح و در محل از مقادیر نیتریت در نمونه های حقیقی مطلع شویم. تشخیص کمی نیز بر اساس طیف های اسپکتروفتومتری و با استفاده از منحنی کالیبراسیون است.

وی با بیان این که کارایی عملی حسگر توسعه یافته در تعیین نیتریت و نیترات در نمونه های آب، عصاره خاک و محصولات غذایی تأیید و کیت ساخته شده بر این اساس به عنوان اختراع ثبت شده است، تصریح کرد: روش جدید پیشنهادی به عنوان یک روش مناسب و قابل رقابت با سایر روش های اندازه گیری نیتریت - نیترات معرفی شده است.

۲۹ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۳۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید