پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۲۱:۱۷

اخبار

میکروسکوپ ایران‌ساخت به علوم پزشکی کمک کرد

میکروسکوپ ایران‌ساخت به علوم پزشکی کمک کرد
رامان یک روش طیف سنجی است که معمولا در شیمی و برای یافتن ساختار یک مولکول استفاده می‌شود و حالا با دستگاهی ایران‌ساخت انجام می‌شود.

حسین خادم عضو هیات مدیره شرکت تک فام سازان طیف نور با بیان این که میکروسکوپ رامان کاربردهای متعددی دارد، توضیح داد: رامان یک روش طیف سنجی است که بر اساس پدیده پراکندگی بنا نهاده شده و کاربردهای زیادی دارد. رامان معمولا در شیمی و برای پیدا کردن ساختار یک مولکول مورد استفاده قرار می‌ گیرد و می ‌توان پیک های رامان یک ترکیب را به نوعی یک اثر انگشت برای آن دانست.

دقت میکروسکوپ آشکارسازی رامان به عوامل مختلفی از جمله طول موج لیزری به کار رفته و ماده خاص بستگی دارد. دقت آشکارسازی این روش متنوع و گسترده است؛ برهم‌ کنش نور با ماده در ناحیه زیر قرمز می‌ تواند به دو صورت جذب و پراکندگی انجام گیرد.

کارآمد در فناوری نانو

در فناوری نانو، طیف ‌سنجی رامان می‌ تواند برای مطالعه دسته وسیعی از نانوذرات در محلول‌های سوسپانسیون تا محصولات نهایی نظیر نانوکامپوزیت‌‌های مختلف استفاده شود. مطالعه برخی آلوتروپ‌ های کربن نظیر گرافن و همچنین آنالیز خواص مولکولی لایه‌ ها و سطوح نانویی برخی از کاربردهای میکروسکوپی رامان در حوزه فناوری نانو هستند.

علیرغم شباهت زیاد روش رامان با طیف سنجی مادون قرمز، این دو روش در جزئیات تئوری و طیفی با یکدیگر متفاوت هستند. به نحوی که برای تشخیص دقیق تر ساختار یک ترکیب معمولا از این دو روش به صورت مکمل استفاده می‌شود.

از نظر دستگاهی، مهم ترین اجزای یک میکروسکوپ رامان، منبع و سیستم طیف سنج است. لیزر به عنوان منبع مناسبی برای طیف سنجی رامان به شمار می ‌رود.

میکروسکوپ رامان در حوزه‌ های متنوعی کاربرد دارد و استفاده از آن در پزشکی، داروسازی، علوم تغذیه و صنعت، رشدی چشمگیر پیدا کرده‌است.

تشخیص سرطان

طیف سنجی رامان به دلیل این که اطلاعات دقیق و سریعی از ترکیب مولکولی مواد زیستی را به روشی غیر مخرب فراهم می‌‌کند، مورد توجه است.

میکروسکوپ رامان در تشخیص مواد منفجره، عوامل جنگ‌های شیمیایی و باکتریایی و مواد شیمیایی خطرناک، بررسی نمونه‌ها به روش غیرتماسی و غیر مخرب از میان مواد بسته بندی شفاف یا نیمه شفاف، نمایش تنش و پارامترهای دیگر مانند دمای سطح یا قطعه، فراهم آوردن تصاویری دقیق از سلول ‌ها و امکان تحلیل و مقایسه بین بافت‌های سالم و بیمار به ویژه در مطالعه سرطان کاربرد دارد.

این مدیر حوزه دانش بنیان گفت: تولید میکروسکوپ رامان علاوه بر اشتغال‌زایی، توانسته مانع خروج حجم قابل توجهی ارز از کشور شود که مشخصا ظرفیت توسعه را نیز دارد.

۲۵ دی ۱۴۰۰ ۰۹:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید