پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۰۰

اخبار

پسماندهای الکترونیک با راهکارهای فناورانه بازیافت می‌شود

پسماندهای الکترونیک با راهکارهای فناورانه بازیافت می‌شود
در قالب یک طرح فناورانه، بازیافت هوشمندانه پسماندهای الکترونیک، ضمن کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی، بهره‌برداری‌های بسیاری از این زباله ها را ممکن کرد.

ر اساس آمارهای موجود، هر ایرانی در سال به طور میانگین حدود 8 کیلوگرم پسماند الکترونیک تولید می‌کند. پسماندهای الکترونیک هر چند که به لحاظ مقدار، تنها 2 درصد از کل مقدار پسماند را تشکیل می‌دهند اما به لحاظ آلودگی، منشاء 70 درصد آلودگی‌ها هستند.

متاسفانه در طول سالیان اخیر، تدبیری در جهت برخورد با این پسماند پیچیده و بسیار خطرناک صورت نگرفته است.

ضرورت مدیریت پسماندهای الکترونیک

با توجه به ضرورت مدیریت این پسماندها و ارائه راهکارهای فناورانه برای بازیافت و استخراج فلزات گران‌بها، راه‌اندازی یک سیستم پایلوت بازیافت اصولی پسماندهای الکترونیک اجرا شده است.

پس از انجام موفق طرح در فاز آزمایشگاهی و نتایج مثبت تست‌های انجام‌شده، فاز نیمه‌صنعتی آن توسط یک شرکت فناور در پارک علم و فناوری دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین اجرا شده و برنامه‌ریزی‌های لازم برای توسعه در سطح سایر استان‌ها در حال انجام است.

اجرای فاز پایلوت به گونه‌ای است که پس از پایان این طرح، امکان گسترش آن به شکل صنعتی در سراسر کشور فراهم می‌شود.

از مهم‌ترین مزیت‌های این روش که در دو فاز جداسازی فیزیکی و شیمیایی انجام می‌شود، می‌توان به حذف کوره، کاهش پساب، افزایش سرعت فرآیند، بازگشت پلاستیک بوردها به چرخه استفاده مجدد و افزایش ظرفیت دریافت پسماند اشاره کرد.

 

بومی‌سازی فناوری‌ها

با این طرح که توسط شرکت چرخه سبز بازیافت الکترونیک (رینو) در حال انجام است، فناوری جداسازی فیزیکی بوردهای الکترونیکی بدون نیاز به کوره در مسیر توسعه قرار گرفته و کسب و کارهای نوینی در خصوص مدیریت و بازیافت پسماندهای الکترونیکی ایجاد می‌شود.

طرح انتقال و بومی‌سازی فناوری‌های مرتبط با بازیافت و امحاء پسماند الکترونیک، ضمن رونق فرهنگ‌سازی روش‌های صحیح جمع‌آوری پسماندهای الکترونیکی، فناوری فرآیند جداسازی شیمیایی استخراج فلزات گران‌بها را توسعه می‌بخشد.

این طرح با حمایت کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با تکیه‌ بر توان متخصصان جوان داخلی، در مسیر اجرا قرار دارد.

 

 

۱۵ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۴۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید