جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۵:۴۹

اخبار

گسترش نانو در تمامی رشته های صنعتی نهادینه شود

معاون مرکز آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: گسترش نانو می بایست در تمامی رشته های صنعتی نهادینه شود و خودمان را به سطح کشورهای مطرح در این حوزه برسانیم.

 به گزارش روابط عمومی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک، « علی اصغر توفیق »  در نشست های  تخصصی « معرفی تجاری سازی فناوری نانو در صنعت خودرو » افزود : طی تفاهم نامه ای قرار است شرکت های دانش بنیان پیشرفته در کلان شهرها مستقر شوند تا فناوری در صنایع پیشرفته نیز رسوخ پیدا کند.

توفیق با اشاره به برخی از اقدامات وزارت صنعت، معدن وتجارت با هدف گسترش فناوری های پیشرفته در صنعت گفت: تصویب مصوبه استقرار صنایع پیشرفته در کلان شهرها ، ایجاد سرفصل حمایتی برای بنگاههای صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان در آیین نامه شهرکهای دانش بنیان ؛ ارایه تسهیلات حمایتی و مشارکتی ( ایدرو ؛ صندوق ها و طرح ها )؛ پیشنهاد بندهای قانونی تهیه آیین نامه های مرتبط ؛ حمایت از تحقیق و توسعه و رسوخ فناوری در صنعت در مواد مختلف قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بودجه سال 94 از جمله آنهاست

 وی در ادامه با بیان اینکه توسعه فناوری نانو در 2 بخش حاکمیت و بنگاههاست ، گفت: در بخش حاکمیت مواردی نظیر: توسعه آموزشهای کاربردی ؛ تسهیلات استقرار بنگاهها ، قوانین و مصوبات حمایتی ؛ آینده نگری در سطح ملی و تدوین نقشه راه ؛  سیاستگذاری و در سطح بنگاهها مواردی نظیر: مطالعه بازار؛ گسترش جهانی تحقیق و توسعه ، اتصال زنجیره ارزش های جهانی ؛ تحلیل رقبا و آینده نگری در سطح بنگاهها و بازارسازی بدانها پرداخته می شود.

معاون وزیر صنعت؛ معدن وتجارت در بخش دیگری از سخنان خودبا بیان اینکه رتبه هفتم در جهان و رتبه پنجم در قاره آسیا را در نانو حایز هستیم  ، افزود : در زمینه نانو در کشورمان 21 هزار محقق ؛ 16 هزار مقاله ؛ 57 آزمایشگاه تخصصی ، 72 شرکت خدماتی ، 36 شرکت بازرگانی ؛ 25 تولید کننده تجهیزات آزمایشگاهی ؛ 15 دانشگاه در سطح دکترا ؛ 35 دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد  و ۱۰۳ شرکت مستقر در مراکز رشد، ۲۳۷ تولید کننده محصولات نانویی در زمینه نانو فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در صنعت خودروو تنها 5 درصد به نانو ورود پیداکرده است افزود : این درصد در بخش ساختمان سازی 11 درصد ؛ پتروشیمی 7 درصد و نساجی 7 درصد است  که با تلاش مضاعف می بایست درصدهای آن افزایش یابد.

معاون مرکز آموزش ، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن وتجارت  با اشاره به اینکه این وزارتخانه واسطه خوبی بین دانشگاهها و محققین  و صاحبان صنایع است گفت: شرکتهای مشارکت کننده در نمایشگاه جانبی محصولات نانو در حوزه صنعت خودرو سرآمد هستند همچنین تفاهم نامه هایی با ستاد نانو  ووزارت علوم به امضاء رساندیم  که می تواند آغاز نهضتی در عرصه نانو باشد .

به گفته توفیق ؛ بمنظور حمایت از معادن و صنایع وابسته به معدن در کشور قانونی حمایتی  وضع شده که  برمبنای آن  معادنی که تا 5میلیارد تومان ارزش داشته باشند حمایت هایی  از سوی دولت در خصوص هزینه تحقیق و توسعه آنها در نظر گرفته می شود.

وی افزود :  در قانون رفع موانع تولید شرکت های صنعتی  که حداقل ۵۰۰ میلیون فروش داشته باشند می توانند تا ۱۰ درصد از معافیت های مالیاتی برخوردار می شوند همچنین معافیت مالیاتی تا ۱۰ درصد برای شرکت هایی است که واحد تحقیق و توسعه دارند.

برپایه این گزارش ؛« سعید سرکار » رییس ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری ؛ درابتدای این نشست  تخصصی گفت: با فناوری جدید می توان محصولات با کیفیت بالاتر و ارزانتر ارایه دهیم .

به گفته سرکار ؛ در حوزه نانو تکنلوژی ایران متکی به خودش است  و بدون عزم واراده ملی و همکاری وزارتخانه ها ی صنعت، معدن وتجارت ؛ علوم ، بهداشت و درمان و سایر دستگاههای اجرایی تکنولوژی نانو نمی تواند رو به جلو رود.

رییس ستاد توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری تصریح کرد : ما در 8 حوزه صنعتی فناوری نانو را رسوخ دادیم  که می بایست در سایر رشته های صنعتی نیز گسترش یابد.

سرکار درادامه گفت: میزان سرمایه گذاری ایران در فناوری نانو بالغ بر15 میلیون دلار طی سال گذشته بوده و مجموع محصولات فناوری نانو به تعداد 300قلم توسط 154 شرکت تولیدی نانو حاصل شده است.

بر پایه این گزارش ؛ « وحیداحمدی » معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست تخصصی گفت: اقتصاد دانش بنیان به معنی اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی است و نظام نوآوری و علمی هر گاه بر صنعت و دستگاههای سیاستگذاری  محوریت یابد آنگاه توسعه پویا در کشور رخ می دهد.

به گفته احمدی ؛ ایجاد مراکز رشد در صنایع به ویژه توسط بخش خصوصی می تواند نیاز و خاستگاه مشتریان داخلی و خارجی را به ویژه در صنعت خودرو مرتفع کند.

گفتنی است: برنامه نشست های  تخصصی « معرفی تجاری سازی فناوری نانو در صنعت خودرو » و « معرفی فرصت های صنعتی و تجاری به کارگیری نانو  کامپوزیتها در صنعت خودرو » به هماراه نمایشگاه جانبی محصولات نانو در صنعت خودرو  طی روزهای30 و 31 شهریور ماه سال جاری با حضور دست اندکاران حوزه نانو، اساتید دانشگاهها  و صنعتگران حوزه خودرو در وزارت صنعت، معدن وتجارت در حال برگزاری است.

همچنین دراین مراسم  10 شرکت مطرح در بخش خودرو و قطعه سازی به امضاء تفاهم نامه هایی با شرکتهای نانویی مبادرت ورزیدند.

۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ۱۸:۵۷
شاتا |

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید