شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۱

اخبار

تولید تجهیزات انتقال شبکه مخابراتی با حمایت صندوق حمایت از صنایع پیشرفته

تولید تجهیزات انتقال شبکه مخابراتی با حمایت صندوق حمایت از صنایع پیشرفته
با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا)، مهندسان خبره کشورمان در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات، سیستم های انتقال پیشرفته شبکه های مخابراتی OTN-DWDM و نرم افزارهای مرتبط با آن را تولید می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی صحا، هدف از انجام طرح، تامین بخشی از جریان نقدینگی مورد نیاز برای اجرای قراردادهای با موضوع طراحی، تولید و فروش تجهیزات و ارایه خدمات سیستم‌های انتقال OTN-DWDM (تحت عنوان پروژه توانا) با شرکت های مخابراتی و ارتباطات زیرساخت می باشد.

سید علی علویان مدیرعامل شرکت فناوری ارتباطات نوری امین (فانا) با بیان اینکه از نقاط مثبت این طرح، دانش کاملا بومی ساخت تجهیزات می باشد که اشتغال مستقیم برای حدود صد نفر از نخبگان کشور در این حوزه (شبکه های مخابراتی، الکترونیک و نرم افزار) را بدنبال داشته و باعث کاهش حدود 70 درصدی خروج ارز از کشور شده است،گفت: محصولات شرکت فانا مجهز به آخرین فناوری روز دنیا است   که امکان انتقال تا سرعت 400Gb/s در هر کانال و با استفاده از مالتی پلکسرهای نوری ۴۸ کاناله امکان انتقال ظرفیت  19.2 Tb/s را روی یک زوج فیبر نوری فراهم می کند .

 سیستم های انتقال نوریDWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing) و فناوری OTN  در سه لایه شبکه شامل:  شبکه های دسترسی (FTTx)، شبکه های شهری (Metro)و شبکه های انتقال زیرساختی و بین الملل مورد استفاده قرار میگیرند.

وی افزود: سیستم های ROADMو سامانه نرم افزاری مدیریت یکپارچه در لایه های مدیریت المان، مدیریت شبکه و مدیریت سرویس نیز از دیگر محصولات این شرکت به شمار می رود.

علویان درباره بازار مصرف تجهیزات انتقال شبکه مخابراتی گفت: در قرارداد منعقد شده با شرکت ارتباطات زیرساخت طراحی، تولید، حمل و تحویل تجهیزات و خدمات سیستم‌های انتقال DWDM تولید داخلی پروژه توانا (شامل ۱۰۰ ایستگاه در نیمه شرقی کشور) و مدیریت مربوطه که مبتنی بر نرخ بیت‌های ۱۰ گیگابیت بر ثانیه بود به صورت کلید در دست (Turnkey)توسط این شرکت و با حمایت صحا صورت گرفت.

لطفا دقیقا بفرمایید در این طرح چه محصولاتی مورد حمایت می باشد و قرار است تولید شود؟

محصولی که در این پروژه تحویل شرکت ارتباطات زیرساخت گردیده است یک محصول زیرساختی برای انتقال انبوه اطلاعات از طریق فیبر نوری می باشد. این محصول قادر است با استفاده از یک زوج فیبر نوری اطلاعات تا نرخ بیت 400Gbps را با استفاده از تکنیک های بسیار مدرن و پیشرفته (High-tech) انتقال داده و علاوه بر این تا برد ۲۰۰  کیلومتر نیاز به هیچ تقویت کننده بین راهی نخواهد داشت. به دلیل تکنولوژی بسیار بالای این محصول، ارزش افزوده زیادی برای کشور خواهد داشت. شرکت فناوری ارتباطات نوری امین (فانا) در حال حاضر تولید کننده به روزترین محصولات زیرساحتی در کشور می باشد و علاوه بر آن تا کنون تنها صادر کننده این محصول به کشورهای همسایه نیز بوده است و تلاش می کنیم علاوه بر حرکت روی لبه تکنولوژی روز دنیا در این حوزه، با توجه به تعداد محدود تولید کنندگان این محصول در دنیا، امکان صادرات بیشتر به سایر کشور ها را نیز فراهم نماییم.

مختصری هم درباره کاربردهای آن توضیح دهید؟

با افزایش درخواست انتقال اطلاعات در بستر شبکه های کامپیوتری و مخابراتی در دنیا و محبوبیت تبادل اطلاعات در بین اقشار جامعه و فراهم شدن این بستر با استفاده از شبکه های اجتماعی متنوع و امکان انتقال فایل های چند رسانه ای، نیاز به افزایش پهنای باند توسط سرویس دهنده های مخابراتی و اینترنتی بشدت افزایش پیدا کرده است و زیرساخت های قبلی پاسخگوی این حجم انبوه تبادل اطلاعات نبوده و حرکت به سمت افزایش ظرفیت تبادل اطلاعات توسط شرکت های مخابراتی زیرساختی اجتناب ناپذیر است. طبیعی است اگر مسیر حرکت شرکت های ارایه دهنده خدمات زیرساخت مخابراتی به این سمت نباشد از گردونه رقابت در این حوزه را حذف خواهند شد. شرکت های مذکور برای انتقال اطلاعات بین ایستگاه های خود و یا سایر شرکت ها در داخل شهر ها، بین شهر ها و نیز بین الملل نیاز به یک مسیر مطمئن و با ظرفیت بالا دارند. این نیاز صرفا با بهره برداری از آخرین تکنولوژی های موجود با استفاده از کابل فیبر نوری، که سریعترین و با ظرفیت ترین و مطمئن ترین روش ممکن است،  و سیستم های انتقال پرظرفیت حاصل می شود.

انتقال اطلاعات از طریق فیبر نوری نیاز به تجهیزات خاصی است که بتواند با یک زوج از فیبر نوری حجم بسیار بالایی از اطلاعات را از نقطه ای به نقطه دیگر منتقل کند. تنوع این تجهیزات بسته به ظرفیت و برد آن متفاوت می باشد اما مهمترین آنها روشی است که قادر است تعداد زیادی سیگنال نوری را با هم ادغام نموده و از طریق یک زوج فیبرهای نوری منتقل کند، سیستم های DWDM نام دارد. بنابراین در صورت وجود فیبر نوری و با استفاده از تجهیزات مذکور نیازی به فیبر کشی مجدد که فرآیندی زمانبر و هزینه بر است نخواهد بود.

علویان با تشکر از حمایت های صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته گفت: با حمایت صندوق از این طرح ها ، کمبود نقدینگی اجرای پروژه ملی تا حدود زیادی برطرف گردید.

 

رسانه جدید

 

۱ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۳۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید