شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۴۸

اخبار

دوربین عمق‌سنج سه‌بعدی با قابلیت تصویربرداری با نور خورشید

دوربین عمق‌سنج سه‌بعدی با قابلیت تصویربرداری با نور خورشید
گروهی از محققان موفق به ساخت حسگر تصویربرداری سه‌بعدی با نور خورشید شدند.

به گزارش صندوق حمایت از صنایع الکترونیک به نقل از سرویس علمی ایسنا ، محققان دانشگاه‌های کارنگی ملون، پنسیلوانیا و تورنتو با طراحی یک برنامه بر پایه مدل ریاضی، نرم‌افزار مورد نیاز برای دوربین خورشیدی را تولید کردند. پروفسور سیرینیوا نارسیمن، محقق رباتیک دانشگاه کارنگی ملون در مورد این دستاورد گفت: منبع نوری مورد نیاز برای تصویربرداری این دوربین از نوری طبیعی یا منبع خورشیدی تهیه می‌شود.

وی در ادامه افزود: حسگرهای موجود در دستگاه از نور خارجی به بهترین نحو استفاده می‌کنند تا مشکلی در فرآیند تصویربرداری حساس عمق‌سنج سه‌بعدی به وجود نیاید. یکی از اولین نمونه‌های تولیدی بر اساس این روش به کمک پرتوهای لیزر و با هماهنگی شاتر که در دوربین‌های معمولی موجود است، قادر به تصویربرداری از عمق تصویر است.

محققان معتقدند که نمونه اصلی دوربین قادر است تا در نور شدید خورشید تصویربرداری کند که این امر مصرف انرژی را بسیار کاهش می‌دهد. در واقع با ترکیب دو قابلیت استفاده از نور خورشید و فناوری شاتر می‌توان از این دوربین در شرایط مختلفی مثل تصویربرداری پزشکی، بررسی اجسام درخشان برای کاوشگران فضایی و حتی در تلفن ‌همراه نیز بهره گرفت.

محققان در مورد نحوه عملکرد دوربین‌های عمق‌سنج اظهارکردند: دوربین‌های عمق‌سنج با پرتاب الگوهای نقطه‌ای یا خطی بر روی تصویر موردنظر اقدام به تصویربرداری می‌کنند. اگرچه زمان تصویربرداری و کیفیت آن باید بر اساس ماده مورد نظر تعیین شود.

انتهای پیام/

 

۱۹ شهریور ۱۳۹۴ ۲۱:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

  • نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر ،خیابان دوم(پژوهشگاه)، پلاک 21 
  • شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته
  • تلفن: 3 - 88748060(021) نمابر: 88748040(021)
  • صندوق پستی : 14155 - 1333 تهران | ایران

در شبکه های اجتماعی به ما بپیوندید